Visworkshop Rick Oomen

Woensdag, 17 juli 2013

De moeder van Rick Oomen klopte bij onze vereniging aan met een verzoek of het mogelijk was om een jeugdcursus in de vorm van een verjaardagsfeestje te geven. Omdat onze vereniging al jaren zoekt naar manieren om de jeugd te bereiken en hun belangstelling te wekken voor de hengelsport hoefde ons bestuur hier niet lang over na te denken alvorens positief te besluiten.

Onze jeugdbegeleiders hebben afspraken gemaakt met de ouders met als resultaat dat zaterdag 17 augustus het verjaardagsfeestje voor Rick is gegeven in de vorm van een visworkshop.
Hieronder leest u het mooie verslag dat onze vereniging van de familie Oomen ontving. een aantal foto's geven een prima weergave van de succesvolle middag.

Afgelopen 17 juli is onze Rick Oomen 10 jaar geworden. Rick en een aantal van zijn vriendjes zijn helemaal gek van vissen. Al vele dagen en avonden hebben ze doorgebracht bij de vijver in de Schoenmakershoek. Daarom leek het ons leuk om een soort van visworkshop te houden. Met dit idee de visvereniging De Kleine Voorn gebeld, en tot mijn grote verrassing werd hier zowat onmiddellijk ja op gezegd. Ze vonden het een leuk idee, en sluit goed aan met het standpunt van de visvereniging om het vissen meer en meer te stimuleren onder de kinderen van Etten-Leur.
Zaterdagmiddag 17 augustus was het dan zover. Een drietal vrijwilligers, Kurt, Cees en Michael hadden zich gemeld om de workshop te geven. Tussen 12.00 uur en 12.30 uur kwamen ze bij ons langs aan de Donkerstraat. Er waren inmiddels ook een 8-tal kinderen komen opdraven. Een kindje zou wat later komen. Na wat te hebben gedronken, de cadeautjes te hebben gegeven aan Rick werd er gestart met het “ theoretische” gedeelte. Wat heb je allemaal nodig om te kunnen vissen? Michael maakte op rustige wijze de kinderen heel enthousiast. Een hengel, een dobber, aas, lokvoer, een vergunning, …… Op het nodig hebben van een vergunning / vispas werd wat meer ingegaan door Kurt. Een aantal gevatte opmerkingen van de kinderen volgden. Vervolgens werd gestart met de visknoop om een haakje te bevestigen. IJverig werd geprobeerd om dit onder de knie te krijgen. Zelfs de kinderen die nog nooit hadden gevist wilden het onder de knie krijgen. Na de visknoop werd de dobber aan de lijn bevestigd. Met behulp van water in een fles werd bepaald hoeveel lood aan de lijn moest worden bevestigd om de dobber mooi te laten staan”. Op deze manier maakte iedereen zijn eigen tuigje gereed om straks daadwerkelijk te kunnen gaan vissen. Verder werd ook nog lokvoer gemaakt. Het voer met wat water erbij en maar kneden. Nog even wat drinken, een cakeje naar binnen werken en we konden vertrekken naar de vijver in de Hoge Neerstraat, het viswater bij de KSE-school. Iedereen kreeg een hengel uitgereikt met kikkertjes. Men ging druk aan de slag om de dobbers via de kikkertjes aan de hengel te bevestigen. Kurt, Cees en Michael gaven daarbij goed assistentie, tips en uitleg. En uiteindelijk was het zover, er kon worden gestart met het vissen. Kurt had beloofd dat iedereen een vis zou vangen, dus dat wilden we zien!! Bram haalde al vrij snel de eerste vis binnen. Ook Dirk-Jan, die nog nooit had gevist, was dolblij met het vangen van zijn allereerste vis. Voor een aantal volgde de eerste vis al vrij snel. Later zakte het eventjes in. Het weer was geweldig. Het was zelfs warm aan het worden. De kinderen gingen zich wat verplaatsen, de tuigjes raakte zo nu en dan in de knoop, maar de concentratie en animo bleef heel goed aanwezig. Michael nam een paar kinderen onder begeleiding en ook Kurt en Kees gaven de kinderen voortdurend begeleiding, tips etc.. Joep die wat later kwam ving ook nog een aantal vissen. Uiteindelijk had iedereen twee vissen gevangen. Jordan had er zelfs 3. Na nog wat te hebben gedronken, zakje chips te hebben gegeten moesten we uiteindelijk om een uurtje of 6 weer huiswaarts, naar de Donkerstraat. We moesten het helaas toch gaan afronden, anders werd het wel heel laat. De kinderen werden hier nog verrast met een visdiploma en een kleine kliko om aandacht te vragen voor het afval. De zelf gemaakte tuigjes mochten de kinderen ook nog behouden. Middels een gezamenlijk applaus werden Kurt, Cees en Michael enthousiast door de kinderen bedankt. Met een groepsfoto werd de dag afgesloten.

Nadat Kurt, Cees en Michael waren vertrokken hebben de kinderen nog wat gevoetbald en later nog frietjes en snack gegeten. De vele verhalen en enthousiaste reacties volgden toen. Het was een hele coole dag, het leukste kinderfeestje ooit, het was een hele grote vis, het was ……………..Kortom, een hele geslaagde dag.
Kurt, Cees, Michael en HSV de Kleine Voorn Bedankt !!!!!!!!!!!!!!!!!
Namens Rick, Bram, Tom, Joep, Jordan, Dirk-Jan, Merijn, Daan, Sam, Patrick en Elmira

Hieronder enkele foto's van de workshop. Onder de knop foto's in bovenstaande menubalk ziet u alle foto's die op de verjaardag van Rick zijn gemaakt.