Nationale Schoonmaakdag

Zaterdag, 21 maart 2015

21 maart 2015 heeft De Kleine Voorn een jarenlange traditie voortgezet; deelname aan de Nationale Schoonmaakdag. Nationale Schoonmaakdag is een initiatief uit begin jaren negentig waarbij door verenigingen, scholen e.a. Nederland wordt ontdaan van zwerfafval.

Een kleine twintig leden van onze vereniging bestaande uit voornamelijk oudere jongeren hebben zaterdagmorgen de bermen langst de Leurse Haven en Zwartenbergsche Polder ontdaan van allerlei rommel die daar is achtergelaten of bewust is gedumpt. Het eindresultaat ziet u op onderstaande foto, een volle aanhangwagen met allerlei afval. Alleen al op de Zevenbergscheweg tussen de jachthaven en de Zwartenbergsche Molen werden ongeveer 25 vuilniszakken opgeraapt. Over de gehele lengte van de weg lagen, naast vele blikjes, flessen en restanten van fastfoodmaaltijden, bijeengebonden kabels die ontdaan waren van koper. Gelet op het traject waar ze zijn gevonden zijn ze waarschijnlijk uit een rijdende auto gegooid. Opvallend was het vele zwerfvuil dat werd aangetroffen in de berm bij de jachthaven. Ondanks de aanwezigheid van een vuilnisbak in de nabijheid, werden meer dan vijf vuilniszakken vol gemaakt op dit relatief kleine stukje Zevenbergsche weg. In de Zwartenbergsche polder werd naast het zwerfvuil op diverse plaatsen bewust gedumpt afval gevonden. Meest opvallend hierbij was een behoorlijke hoeveelheid chemisch afval dat nota bene gratis op de miliestraat kan worden ingeleverd. Dit geldt ook voor tuinaarde waarvan een grote hoeveelheid, zowel los gestort als verpakt in plasticzakken, is aangetroffen.
Zoals gebruikelijk was er na de inspanning, voor alle deelnemers, koffie en worstenbrood.

Hieronder enkele foto's. Onder de knop foto's in bovenstaande menubalk ziet u meer foto's die er tijdens de Nationale hengeldag zijn genomen.