Visserijkundig onderzoek in de Halsche Vliet

Dinsdag, 17 maart 2015

17 maart heeft Sportvisserij Nederland op verzoek van HSV De Kleine Voorn, met behulp van een aantal vrijwilligers van onze vereniging, een visserijkundig onderzoek uitgevoerd in de Halsche Vliet. Doel van het onderzoek was om de huidige visstand en de verhouding tussen het aantal verschillende vissoorten vast te stellen alsmede de gezondheid van de vissen te bepalen.

Na een grondige analyse door Sportvisserij Nederland zullen er vervolgacties gepland worden, waarbij o.a. gedacht moet worden aan het uitzetten van bepaalde vissoorten.
De vissen werden gevangen m.b.v. een zegen, een net dat wordt uitgevaren en in een boog wordt dichtgetrokken waarbij de vis wordt ingesloten en gevangen. Ook werd gebruik gemaakt van elektrovisserij. Met deze methode worden de vissen door middel van stroom tijdelijk verdoofd en komen daardoor boven drijven waarna ze gemakkelijk kunnen worden opgeschept. Na de vangst werden alle vissen zorgvuldig gemeten, gewogen en onderworpen aan een visuele inspectie.
Vooruitlopend op het rapport van Sportvisserij Nederland bevestigt het onderzoek de mening van De Kleine Voorn dat het slecht is gesteld met het aantal aanwezige voorns, baarzen en karpers in genoemde viswateren. Het aantal volwassen ruis- en blankvoorns die zijn gevangen is verwaarloosbaar en de karpervangst beperkte zich tot enkele schubkarpers en één mooie spiegelkarper. Een volwassen baars is niet getraceerd. Het aantal snoeken was in verhouding tot het viswater aanvaardbaar waarbij aangetekend moet worden dat naast een aantal volwassen snoeken ook diverse eenjarige snoekjes werden bovengebracht. Niet voor de ingewijden, maar voor veel vissers klinkt het misschien verwonderlijk dat er relatief veel mooie zeelten werden geteld. Jammer is dat twee van de gevangen zeelten flinke huidbeschadigingen hadden ten gevolge van een eerder opgelopen bacteriële infectie. Geen fraai gezicht maar volgens de deskundigen van Sportvisserij Nederland kunnen ze er oud mee worden. Op enkele plaatsen werden verschillende scholen met zeer grote brasems aangetroffen tot wel 65cm. Naast de genoemde vissen werden er nog enkele modderkruipers en één kolblei geteld.

Over enkele maanden zal onze vereniging een rapport met bevindingen ontvangen van Sportvisserij Nederland. Afhankelijk van de conclusies uit dit rapport worden in het najaar mogelijk nieuwe vissen uitgezet.

Hieronder enkele foto's. Onder de knop foto's in bovenstaande menubalk ziet u meer foto's die er op deze dag zijn genomen.