Snoeiwerkzaamheden aan de Rommeswiel zijn gestart.

Zaterdag, 31 oktober 2015

Zaterdag 31 oktober zijn enkele bestuursleden samen met vier leden die zich hadden aangemeld om te assisteren, gestart met de snoeiwerkzaamheden rondom de Rommeswiel.

Zoals vorige week al gemeld is De Kleine Voorn gestart met het creëren van visplekken rondom de Rommeswiel. Jan van Gool en Ton Verschueren namens het bestuur ondersteund door de wedstrijdvissers Gerrit Lambregts, Bart Klep en Joop Huyben en controleur Arjan van de Broek zijn vandaag begonnen de Rommeswiel te ontdoen van van het hoge gras, riet, struiken en bossages.

In samenspraak met eigenaar René Vermunt en zijn vrouw Margot is een plan gemaakt om de Rommeswiel zijn oude glans terug te geven. Aan de voor-, linker- en rechterzijde gezien vanaf de Strijpenseweg worden ruime, open visplaatsen gecreëerd waar in de toekomst mogelijk ook nog enkele steigers geplaatst zullen worden. Dit is o.a. afhankelijk van de kwaliteit van de bodem van het viswater. De bossages aan de achterzijde (noordkant) blijven bestaan. Aan deze zijde van de wiel zullen binnenkort gaaskooien in het water worden geplaatst die de aanwezige vis moeten beschermen tegen aalscholvers. Als al het voornoemde is gerealiseerd zal De Kleine Voorn de huidige visstand die voornamelijk bestaat uit zeelt en karper uitbreiden met andere witvissoorten.

Ik heb al vaker gezegd dat ik het betreur dat er zo weinig vrijwilligers beschikbaar zijn die ons bestuur willen ondersteunen bij de verschillende activiteiten. De vrijwilligers die er nu waren, zijn altijd present als onze vereniging een beroep op hun doet. Omdat deze leden al een respectabele leeftijd hebben bereikt zou het fijn zijn als zich ook jongere leden van onze vereniging aanmelden. Nogmaals wil ik een beroep doen aan met name karpervissers (zij zijn toch de grootgebruikers van onze viswateren in de Zwartenbergesepolder) zich bij ons bestuur te melden om hun te ondersteunen als daar behoefte aan is. Dit is echt niet wekelijks het geval. Stel het niet uit en klik op de button "Contact"  aan de bovenzijde deze website en meld u nu aan via de mail, webformulier of per brief.
U zult merken hoe leuk het is om samen met collega vissers een bijdrage te leveren aan een zo optimaal mogelijke visomgeving. Bovendien biedt het u de gelegenheid om elkaar nader te leren kennen en ervaringen uit te wisselen.

Hieronder ziet u nog enkele foto's van de werkzaamheden. De eerste foto is er één die nog ontbrak in het eerder nieuwsbericht dat handelde over de snoeiwerkzaamheden aan de Zandwiel. In die rapportage was nog niet gemeld dat aan de linkerzijde van de weide aan de Haagse Dijk (bij de eerste stijger) een nieuwe poort is geplaatst. Vanzelfsprekend blijft de poort, die van oudsher aan de Noordoostzijde toegang tot het water gaf, bestaan.

Het nieuwe poortje bij de Zandwiel aan de Haagse Dijk

Bart Klep ziet toe op zijn collega's.

Gerrit heeft duidelijk plezier in zijn werk.
Arjan v/d Broek met twee handen vol met takken.
Onder professionele begeleiding zaagt Jan van Gool overtollige bossages weg.
Joop Huyben voorziet Jan van Gool van vakkundig advies.
Ton Verschueren maait het gras dat wordt opgeruimd door Bart klep.