Ook in 2016 leverde onze vereniging weer een bijdrage aan de Nationale Schoonmaakdag

Zondag, 20 maart 2016

Dit jaar heeft onze vereniging voor de vijftiende keer een bijdrage geleverd aan de Nationale Schoonmaakdag. Om acht uur verzamelden zich dertien vrijwilligers op de parkeerplaats bij de Zwartenbergse Molen om de bermen langst de Leurse Haven, aan beide zijden van de Zevenbergse weg en de bermen langst onze viswateren in de Zwartenbergse Polder te ontdoen van zwerfvuil en ander afval. Om vier uur 's-middags werd een volle aanhangwagen met afval afgeleverd op de Gemeentelijke milieustraat.

Nadat enkele weken geleden al de omgeving van de visvijver aan de Hoge Neerstraat is ontdaan van zwerfvuil en andere onrechtmatigheden, is afgelopen zaterdag de omgeving van onze viswater ten noordoosten van Etten-leur opgeschoond. Ondanks dat we als vereniging al vele jaren deelnemen aan de landelijke opschoonactie, is het ieder jaar weer verbijsterend om te zien hoeveel afval er door mensen wordt gedumpt in de natuur. Het eindresultaat bestond dit jaar weer uit een overvolle aanhangwagen vol met zakken die grotendeels waren gevuld met flessen, blikjes, plastic, papier en ander afval. Zoals ieder jaar werden ook nu weer diverse autobanden uit de sloten gevist. De meest bizarre vondsten waren asbest dat, op professioneel wijze verpakt, is afgeleverd op de milieustraat en een plastic kan met chemisch afval. Langst de Zevenbergseweg lag evenals vorig jaar over de gehele lengte opvallend veel omhulsel van kabels waaruit het koper was verwijderd.
Zoals gebruikelijk was er ook nu weer worstenbrood en koffie voor de vrijwilligers die onderweg diverse complimenten in ontvangst namen van voorbijgangers en omwonenden.
Hieronder een foto van de vrijwilliger en het eindresultaat. Heel bijzonder was dat één van onze oudere leden, Cor Willemse, samen met zijn dochter Ineke, actief meedeed aan het schoonmaken. Ook van hen is hieronder een foto geplaatst.
In een fotoboek dat u bovenaan deze website kunt openen, ziet u een weergave van deze dag.