Onze bijdrage aan de Nationale schoonmaakdag

Zondag, 19 maart 2017

Volgens een jarenlange traditie heeft HSV De kleine Voorn ook dit jaar weer zijn bijdrage geleverd aan het initiatief van de stichting "Nederland Schoon" om samen met het bedrijfsleven, de overheid, scholen, vrijwilligers en de Nederlander op straat een bijdrage te leveren aan een schone, zwerfafvalvrije leefomgeving.

De bijdrage van onze vereniging bestond uit het verwijderen van zwerfvuil en andere ongerechtigheden langst en in de wateren en sloten aan de Zevenbergse- en Strijpenseweg en in de Zwartenbergsepolder. Op de laatstgenoemde locatie werd aanmerkelijk minder zwerfvuil en vuilstort aangetroffen dan andere jaren. Deze positieve meevaller gold echter niet voor de bermen en sloten langst de Leurse haven en de boorden van de rivier de Mark. Hier kwamen we evenals andere jaren weer veel rommel tegen waaronder veel verpakkingsmateriaal van fastfood, blikjes en flessen die blijkbaar rijdende weg uit de auto worden gegooid. Ook andere overbodige materialen zoals tuinstoelen, afvalhout, muurtegels en rioolpijpen werden getraceerd.
HSV De Kleine Voorn dankt de elf vrijwilligers die, gekleed in regenpakken en met de laarzen aan, zich om acht uur meldden op de parkeerplaats bij de Zwartenbergse molen, ondanks de stromende regen die voor aanvang van de actie uit de hemel neerdaalde. Gelukkig waren de weergoden met ons want vrijwel onmiddellijk nadat de deelnemers voorzien van knijpstokken, zakhouders en vuilniszakken het veld in trokken hield het op met regenen en was het ondanks de stevige wind goed vertoeven in de Zwartenbergse polder waar enkele van de deelnemers nog zagen hoe enkele reeën over de nabije weilanden een veilig heenkomen zochten.
Zoals gebruikelijk was er na afloop koffie en warm worstenbrood voor de deelnemers waarna een volle aanhangwagen met zwerfvuil op de millieustraat werd afgeleverd.
Hieronder nog enkele foto's van de succesvolle dag:

De deelnemers.

Veroorzakers van deze rommel: Schaam je!

Nadat de inhoud van deze zakken was verwijderd langst de Boezem en de Mark.

Ziet de natuur er weer uit zoals het hoort.

En dit is is al het afval dat werd verzameld.