Weer blauwalg in de Zandwiel

Zondag, 10 juli 2016

Enkele weken geleden werd door onze watermonsternemer geconstateerd dat het water van de Zandwiel weer flink groen aan het kleuren was. Afgelopen week hebben wij het bericht ontvangen van het waterschap Brabantse Delta dat zij officieel hebben vastgesteld dat het hier om blauwalgen gaat.

Al zeker tien jaar worden er gedurende de zomermaanden blauwalgen geconstateerd in de Zandwiel. Blauwalgen komen van nature in kleine aantallen voor in zoet water en zijn in principe altijd aanwezig. Onder bepaalde omstandigheden neemt de hoeveelheid blauwalgen echter toe. Ze vormen dan een dunne drijflaag op het water. De oorzaak hiervan is vaak een combinatie van stilstaand water, hogere temperaturen en een overschot aan voedingsstoffen in het water. Denk aan afgevallen bladeren maar ook het lokvoer van sportvissers, brood wat aan eendjes gevoerd wordt en hondenpoep. Als het water afkoelt, neemt de hoeveelheid blauwalgen af en wordt het water weer helder.
Blauwalgen zijn bacteriƫn die giftige stoffen afscheiden. Mensen en dieren kunnen jeuk krijgen bij contact met het water of buikkrampen wanneer zij het water binnenkrijgen. De gemeente Etten-Leur heeft borden geplaatst om de mensen te waarschuwen. Geadviseerd wordt om het contact met het water te vermijden. Maar betekent dat dan ook dat er dan ook niet gevist mag worden. Het is geen enkel probleem als men gaat vissen en er voor zorgt dat men geen water binnen krijgt. Wij adviseren de vissers dan ook om een fles drinkwater mee naar de waterkant te nemen, zodat men af en toe de handen kan spoelen. Zeker als men bijvoorbeeld de van huis meegebrachte boterhamen wilt opeten. Door de blauwalgen kan het zuurstofgehalte in het water gedurende de nacht flink dalen, omdat de algen dan meer zuurstof verbruiken dan dat ze produceren. Het zuurstofgehalte kan dan zelfs zo laag worden dat er vissen dood gaan. De watermonsternemer van de vereniging controleert regelmatig het zuurstofgehalte van het water om te kijken of er vissen in nood verkeren.