1. Het bestuur bestaat uit de voorzitter, de secretaris, de penningmeester en tenminste twee commissarissen.
2. De voorzitter heeft tot taak het leiden van de algemene vergaderingen en bestuursvergaderingen.
3. De secretaris heeft tot taak het opmaken van notulen van de algemene vergaderingen en bestuursvergaderingen. Daarnaast zorgt de secretaris voor het bijhouden van de correspondentie van de vereniging.
4. De penningmeester heeft tot taak het beheren van financiën en behandelt de nodige inkomsten en uitgaven van de vereniging.
5. De overige leden van het bestuur, commissarissen geheten, hebben tot taak het goed laten functioneren van het bestuur en bij te springen waar nodig.
Artikel 3 - Rooster van aftreden bestuursleden.
1. Aan het einde van de jaarvergadering als bedoeld in artikel 20 lid 2 van de statuten treedt tenminste één/derde van het aantal bestuursleden af, waarbij in acht genomen word dat een zittend bestuurslid niet langer dan drie jaar aan blijft. Echter mag in één jaar niet het gehele dagelijks bestuur van de vereniging, bestaande uit de voorzitter, de secretaris en de penningmeester, aftreden. De aftredende bestuursleden worden in de agenda van de betreffende jaarvergadering vermeld. Een volgens rooster aftredend bestuurslid is terstond herkiesbaar.
Artikel 4 - Commissie van beroep.
1. De commissie van beroep bestaat uit 3 leden en 3 plaatsvervangende leden, welke door de algemene vergadering zijn benoemd uit de meerderjarige leden van de vereniging welke geen deel uitmaken van het bestuur. De commissie wijst uit haar midden een voorzitter en een secretaris aan en uit de plaatsvervangende leden een plaatsvervangend voorzitter en secretaris.
2. De commissieleden worden benoemd voor een periode van twee jaar.
3. Het bestuur zendt een beroepschrift als bedoeld in artikel 5 lid 4 of artikel 7 lid 8 van de statuten onverwijld naar de commissie van beroep in zoveel exemplaren als er commissieleden zijn, onder vermelding van de termijn waarbinnen de commissie uitspraak moeten hebben gedaan. De voorzitter en bij diens afwezigheid de plaatsvervangend voorzitter draagt er zorg voor dat een voltallige commissie bestaande uit 3 personen wordt samengesteld uit de leden, respectievelijk de plaatsvervangende leden van de commissie van beroep en dat alle (plaatsvervangende) leden een exemplaar van het beroepschrift ontvangen met vermelding van de datum, het tijdstip en de plaats waar het beroepschrift zal worden behandeld.
4. De commissie neemt geen beslissing dan nadat zij de betrokken aanvrager van het lidmaatschap of het betrokken lid heeft gehoord of heeft uitgenodigd en deze aanvrager respectievelijk dit lid, ook na een herhaald verzoek, daaraan geen gehoor heeft gegeven. De commissie van beroep is bevoegd het bestuur te horen. Zij kan inzage vorderen van alle stukken die op de te behandelen zaak betrekking hebben.
5. De commissie van beroep beslist met volstrekte meerderheid van stemmen. Elk lid of plaatsvervangend lid van de commissie heeft één stem. De vergaderingen van de commissie van beroep zijn niet openbaar.
6. De commissie legt haar uitspraak, met redenen omkleed, vast in een schriftelijk stuk, ondertekend door 3 leden, respectievelijk plaatsvervangende leden die over het beroepschrift hebben geoordeeld. Deze uitspraak wordt binnen de termijn als onder 3 bedoeld aangetekend aan de persoon toegezonden onder gelijktijdige toezending van een afschrift daarvan aan het bestuur.
Artikel 5 - Kascontrolecommissie.
1. De kascontrolecommissie bestaat uit 2 leden en 1 plaatsvervangend lid, welke door de algemene vergadering zijn benoemd uit de meerderjarige leden van de vereniging welke geen deel uitmaken van het bestuur.
2. De commissieleden worden benoemd voor een periode van maximaal drie jaar. Een door de algemene vergadering gekozen commissielid maakt in het eerste jaar als plaatsvervangend lid deel uit van de kascontrolecommissie om daarna deel uit te maken van de leden, tenzij er vacatures zijn bij de leden van de commissie. Aan het einde van het derde jaar treed het commissielid af.
3. De kascontrolecommissie heeft tot taak het toezicht te houden op het financiële beleid van het bestuur. De kascontrolecommissie onderzoekt de rekening en verantwoording van het bestuur en brengt de ledenvergadering schriftelijke verslag van zijn bevindingen uit.
4. De kascontrolecommissie is bevoegd om aan het bestuur inzage te vorderen van alle bescheiden die zij nodig heeft om haar werkzaamheden te kunnen uitvoeren.
5. De kascontrolecommissie controleert één maal per jaar of zo vaak als zij het nodig acht het financiële beleid van het bestuur.
Artikel 6 - Wedstrijdcommissie.
1. De wedstrijdcommissie bestaat uit tenminste 3 leden, welke door de algemene vergadering zijn benoemd. Zij wijst uit haar midden een voorzitter en een secretaris aan.
2. De commissieleden worden benoemd voor onbepaalde tijd. Hij/Zij kan ten allen tijde uit
die functie worden ontheven door het bestuur.
3. De wedstrijdcommissie heeft tot taak op verzoek van het bestuur wedstrijden te (doen)
organiseren. De bijzonderheden van een wedstrijd, waaronder het bepalen van plaats en datum, worden vastgelegd in overleg met het bestuur. De commissie kan een wedstrijdreglement opstellen; zij legt dit ter goedkeuring voor aan het bestuur. Het wedstrijdreglement mag geen bepalingen bevatten die in strijd zijn met landelijke of federatieve wedstrijdreglementen. Voor het doen van uitgaven is goedkeuring vereist van het bestuur.
4. De commissie vergadert zo dikwijls zij dit nodig acht. De commissie is bevoegd besluiten te nemen wanneer tenminste 2 commissieleden ter vergadering aanwezig zijn; besluiten worden genomen met volstrekte meerderheid van stemmen. Elk lid van de commissie heeft één stem. De commissie kan zich laten bijstaan door deskundigen.
Artikel 7 - Commissie water- en visstandbeheer.
1. De commissie water- en visstandbeheer bestaat uit tenminste 3 leden. Zij wijst uit haar midden een voorzitter en een secretaris aan.
2. De commissieleden worden benoemd voor onbepaalde tijd. Hij/Zij kan ten allen tijde uit die functie worden ontheven door het bestuur.
3. De commissie water- en visstandbeheer adviseert het bestuur met betrekking tot het visserijkundig beheer van de door de vereniging geëxploiteerde viswateren. De commissie zal daartoe zoveel mogelijk gegevens verzamelen en/of doen verzamelen betreffende de waterkwaliteit, het visbestand, de bevisbaarheid en overige relevante onderwerpen inzake de door de vereniging geëxploiteerde en/of voor de vereniging van belang zijnde viswateren.
4. De commissie rapporteert periodiek doch tenminste eenmaal per jaar haar bevindingen aan het bestuur. Voor het doen van uitgaven is goedkeuring vereist van het bestuur.
5. De commissie vergadert zo dikwijls als zij dit nodig acht. De commissie is bevoegd
besluiten te nemen wanneer tenminste 2 commissieleden ter vergadering aanwezig zijn; besluiten worden genomen met volstrekte meerderheid van stemmen. Elk lid van de commissie heeft één stem. De commissie kan zich laten bijstaan door deskundigen.
Artikel 8 - Controlecommissie.
1. De controlecommissie bestaat uit tenminste 2 leden, welke door de algemene vergadering zijn benoemd. Zij wijst uit haar midden een voorzitter en een secretaris aan. Daarnaast maken tenminste 2 controleurs deel uit van de controlecommissie, die door het bestuur aangesteld zijn uit de leden van de vereniging die de leeftijd van 25 jaar hebben bereikt.
2. De commissieleden en controleurs worden benoemd voor onbepaalde tijd. Hij/Zij kan ten allen tijde uit die functie worden ontheven door het bestuur of die functie zelf neerleggen. De controleur kan zijn/haar functie vervullen totdat hij/zij de leeftijd van 70 jaar heeft bereikt. Het bestuur reikt aan de controleurs een legitimatiekaart uit.
3. De controlecommissie heeft tot taak het uitvoeren van de controle op en aan het viswater, vallende onder het beheer van de vereniging.
4. De controleurs controleren de naleving van de bepalingen van de Visserijwet en de daarop gebaseerde overheidsvoorschriften en de bepalingen van de door of namens de vereniging uitgegeven vergunningen, als mede de overtredingen welke zijn opgenomen in artikel 9 van dit huishoudelijk reglement.
5. De controleurs zijn verplicht zich bij de eerste controle behoorlijk te legitimeren. Zij zijn voorts verplicht bij het constateren van een overtreding door een lid of jeugdlid de betrokkene hierop attent te maken. Wanneer van de overtreding rapport wordt opgemaakt dient dit ter plaatse aan de overtreder te worden meegedeeld, De controleurs zijn verplicht van geconstateerde overtredingen waarvan rapport is opgemaakt binnen achtenveertig uur het rapport in te zenden aan het bestuur. De controleurs zijn verplicht van alle door hun uitgevoerde controles een verslag te maken dat gebruikt wordt voor verslaglegging aan het bestuur en overige controlerende instanties.
6. De commissie rapporteert periodiek doch tenminste eenmaal per jaar haar bevindingen aan het bestuur. Voor het doen van uitgaven is goedkeuring vereist van het bestuur.
7. De commissie vergadert zo dikwijls als zij dit nodig acht. De commissie is bevoegd
besluiten te nemen wanneer tenminste 2 commissieleden ter vergadering aanwezig zijn; besluiten worden genomen met volstrekte meerderheid van stemmen. Elk lid van de commissie heeft één stem. De commissie kan zich laten bijstaan door deskundigen.
Artikel 9 - Overtredingen.
1. De overtredingen als bedoeld in de statuten bestaan uit: