Nationale hengeldag 2015

Zaterdag, 30 mei 2015

HSV De Kleine Voorn kan terugzien op een geslaagde Nationale hengeldag 2015. Ondanks dat de dag startte met fikse regenbuien en dat er erg veel wind stond meldden zich zestien jeugdige vissers op onze Nationale hengeldag. Naast de jeugd waren er ook diverse ouders aanwezig die zich lieten informeren.

Nationale hengeldag is een initiatief van Sportvisserij Nederland, op de laatste zaterdag van mei, die in het leven is geroepen als herinnering aan de (her)opening van het visseizoen. In vroeger jaren kende de vissport in Nederland een gesloten tijd en mocht er in periode tussen 1 april en 1 juni niet gevist worden. Vanaf tien uur konden de jeugdige vissers en hun ouders zich bij het water in de Schoenmakershoek laten informeren over de mogelijkheden van de hengelsport en de eisen die daar aan gesteld worden. Onder leiding van ervaren vissers werd gedemonstreerd hoe haken moeten worden gezet en op welke manier de mooiste en sterkste knopen konden worden gemaakt. Ook aan het uitloden en peilen werd aandacht geschonken. Op het grasveld naast het water was een parcours uitgezet waar men zich kon laten scholen in het precisie gooien met de werphengel.
Na de middag was er een wedstrijd waarin de jeugdige vissers hun krachten met elkaar konden meten. Geassisteerd door ouders en ervaren vissers werden de wedstrijdvissertjes, voorafgaande aan de wedstrijd, ondersteund bij de voorbereiding. Gerrit Lambregts had hiertoe zelfs een heel arsenaal aan haken onderlijnen en andere onmisbare attributen meegebracht waarvan – indien nodig – gebruik kon worden gemaakt. De vangsten waren redelijk, ik heb wedstrijden voor senioren meegemaakt waar minder vis werd gevangen. De uiteindelijke winnaar – Robin Jaspers – ving vijf vissen boven de maat en één onder. Opa vangt er wel eens minder. Voor alle deelnemers was er een prijs en voor de eerste drie in de uitslag een beker.

De eerste zes in de uitslag van de wedstrijd:
1. Robin Jaspers vijf boven en één onder; 2. Dillen Abel twee boven; 3. Sem Louerse één boven en drie onder; 4. Jimmy van Zon één boven; 5. Koen Gordeijns en Mart Otjens één onder.

Al met al kan De Kleine Voorn terugzien op een bijzonder geslaagde dag. Uit diverse monden van deelnemertjes en ook ouders klonk een verzoek om herhaling. Het blijkt dat er behoefte is aan expertise. Veel kinderen willen ontzettend graag leren vissen maar bij de meeste ouders ontbreekt de kennis om ze hierbij te ondersteunen. Het maken van lijnen, het bereiden van het voer, het gebruik van de juiste aassoorten en het uitloden op de juiste diepte kan alleen worden geleerd van ervaren vissers. Zaterdag bleek dat er veel oudere vissers bereid zijn om de jeugdleden de fijne kneepjes van de vissport bij te brengen. Aan het bestuur van de Kleine Voorn nu de (dankbare) taak om jong en oud bij elkaar te brengen.

Hieronder ziet u nog enkele foto's van deze mooie dag met op de tweede foto de winnaar van de wedstrijd, Robin Jaspers.
Onder de knop foto's in bovenstaande menubalk ziet u meer foto's die er tijdens de Nationale hengeldag zijn genomen.