Toegankelijkheid van de visstekken aan de Zandwiel is verbeterd.

Zaterdag, 10 oktober 2015

Momenteel wordt er weer druk gewerkt om de toegankelijkheid van de visstekken langs de Zandwiel te verbeteren.

De afgelopen twee zaterdagen en waarschijnlijk ook nog wel volgende week, wordt door een aantal (bestuurs)leden van De Kleine Voorn, druk gewerkt om de paden en visstekken rond de Zandwiel te ontdoen van riet, gras, takken en andere ongewenste hindernissen die door moeder natuur gedurende het zomerseizoen zijn opgeworpen.

Ondersteund door een door de vereniging aangeschafte bosmaaier en snoeischaren, zijn Jan van Gool, Ton Verschueren en Werner Donkers, momenteel druk in de weer om de toegankelijkheid van één van onze mooiste viswateren te optimaliseren. Het is bijzonder spijtig dat gedurende de mooiste periode van het jaar de Zandwiel slecht toegankelijk is doordat de paden worden overwoekerd door bramen, riet en andere plantensoorten. Vanwege het broedseizoen mag er niet worden gesnoeid in periode tussen 15 maart en 15 juli. Na laatstgenoemde datum heeft Staatsbosbeheer nog éénmaal onderhoud uitgevoerd maar dat bleek onvoldoende zodat het de laatste weken nauwelijks mogelijk was om de achterzijde van het terrein te bereiken. Gelukkig is de toegankelijkheid door de huidige werkzaamheden weer hersteld en dat zal onder invloed van de komende herfst en winter wel zo blijven tot dat in het voorjaar de planten weer gaan groeien.

Persoonlijk vind ik het bijzonder jammer dat deze werkzaamheden moeten worden uitgevoerd door bestuursleden die het, bij gebrek aan voldoende vrijwilligers, toch al bijzonder druk hebben. Hierbij dient opgemerkt dat het bestuur aangeeft dat het deze keer zelf ook in gebreke is gebleven. Doordat het moeilijk was de werkzaamheden vooraf te plannen hebben ze er geen ruchtbaarheid aan gegeven en hebben ze ook vooraf geen leden benaderd. Het bestuur geeft wel aan vanaf volgend jaar hier verandering in aan te brengen. Minimaal tweemaal per jaar, juist voor 15 maart en net na 15 juli, wil men één of meerdere (zater)dagen plannen die, ruim vooraf in de agenda op deze website worden bekend gemaakt. Leden van onze vereniging die bereid zijn om het bestuur hierbij te ondersteunen kunnen zich nu al opgeven bij de secretaris van onze vereniging. Onder de button "Contact", aan de bovenzijde van deze site, ziet u op welke manier het secretariaat bereikbaar is.

Voor de geïnteresseerden vermeld ik nog dat na de Zandwiel, de bereikbaarheid van de visstekken langs de Rommeswiel zal worden verbeterd.

Ton Verschueren heeft niet alleen verstand van financiën maar kan ook met de bosmaaier overweg.
Vanzelfsprekend laat Ton deze mooie paddestoelen ongemoeid.

Jan van Gool verwijderd de overhangende takken.

Werner Donkers rijft al het groen bij elkaar.

En zo zien de paden er nu uit.