Eerste nieuwe vissen uitgezet in de Rommeswiel

Zondag, 6 december 2015

Afgelopen zaterdag zijn de eerste voorns toegevoegd aan het aanwezige visbestand van de Rommeswiel dat voornamelijk uit karpers en zeelten bestaat.

Onder leiding van de projectleider, Ton Verschueren, hebben een aantal vrijwilligers, vissen gevangen en overgebracht vanaf hun oorspronkelijke verblijfplaats naar de gerenoveerde Rommeswiel.
De familie Peeters die ooit enkele voorns had uitgezet in hun waterreservoir, dat diende als watervoorraad voor het besproeien van hun land, had aan onze vereniging aangeboden de aanwezige vissen te verplaatsen naar één van onze viswateren. De voorns hadden zich voortgeplant naar een aantal dat onbekend was tot afgelopen zaterdag, het moment dat ze zijn gevangen. Het bleken er plusminus 180 te zijn, een mooi aantal maar nog niet voldoende voor een gezond visbestand in de Rommeswiel. Om die reden zal binnenkort door het bestuur van De Kleine Voorn worden bekeken op welke manier en wanneer het visbestand kan worden uitgebreid naar de gewenste draagkracht van het water. Het “wanneer” heeft o.a. te maken met de beschikbaarheid van vissen bij de leveranciers.
Het was een gure dag maar toch hebben onze vrijwilligers met plezier gewerkt, daarbij meer dan voortreffelijk ondersteund door Arjan en vader Bert Peeters, die continue hebben geholpen. Voordat de vissen konden worden gevangen, moest moest namelijk eerst het reservoir worden leeggepompt. Ook bijzonder veel dank namens onze vrijwilligers aan mevrouw Annie Peeters die voortdurend zorgde dat de inwendige mens niets te kort kwam en dat de conditie op peil bleef.

Hieronder nog enkele foto’s van het vangen en het uitzetten van de vissen.
De bakken staan klaar om de vissen in te vervoeren.
Arjan kijkt of het net al vol zit.
Veel bewondering en dank voor vader Bert die de gehele dag heeft geholpen.

Ton is mijn zijn net op zoek naar de laatste vissen.
De vissen worden uitgezet in hun nieuwe leefgebied.
Dat ieder met veel plezier heeft meegewerkt kan niet beter worden verwoord dan door de lach van Jan van Gool.