150 kg. vis uitgezet in de Rommeswiel

Vrijdag, 19 februari 2016

Nadat afgelopen najaar de Rommeswiel en zijn omgeving is schoongemaakt en in zijn oude glorie is hersteld, is vandaag 150 kg witvis toegevoegd aan het bestaande visbestand dat tot heden voornamelijk bestond uit karper, zeelt en enkele voorns. De vissen die vandaag zijn uitgezet, betreffen vooral voorns. De kenners onder de vrijwilligers signaleerden ook enkele blieken, baarzen en posjes.

Met behulp van de vrijwilligers Mike Stoop, Johan Horstmans, Bart Klep en bestuurslid Ton Verschueren heeft de firma Kalkman vandaag nieuwe witvis uitgezet in de Rommeswiel. Het betreft een kleine 3000 paairijpe maatvissen. De meeste vissen hebben een lengte van tussen de 15 en 20 cm. maar er zijn ook enkele grotere exemplaren opgemerkt.

De verwachting is dat de vissen komend voorjaar zullen paaien en dat op die manier de visstand verder zal worden uitgebreid. Overigens betreft dit een experiment. Zoals jullie eerder hebben kunnen lezen, hebben onze viswateren in de Zwartenbergse polder veel last gehad van aalscholvers die de aanwezige visstand hebben geminimaliseerd. Alleen de grotere vissoorten zoals karper, zeelt en brasem hebben weinig hinder ondervonden van de aalscholvers. De aanwezige voorns en baarzen zijn nagenoeg uitgeroeid door de visetende vogels.
In een eerder nieuwsbericht hebben jullie kunnen lezen dat, om de vissen te beschermen tegen de aalscholvers, er vluchtkooien zijn geplaatst in een deel van de Rommeswiel. De komende jaren zal moeten blijken of dit afdoende is en of de nu aanwezige visstand op peil blijft.

Hieronder ziet u nog enkele foto's van het uitzetten. In een fotoboek onder de kop foto's bovenaan deze website ziet u alle foto's die vandaag zijn gemaakt.

De Rommeswiel.

Van links naar rechts, Bart, Mike en Ton zijn er klaar voor. Johan is nog onderweg op zijn scooter.

Johan heeft inmiddels het team met vrijwilligers versterkt

en werpt zich onmiddellijk op als als keurmeester.

Mike en Ton mogen als eerste een bak met vis naar het water brengen.

Kijk hoe mooi ze zijn.

Bart en Johan wachten tot hun bak vol is.
Dan nog even een blik in de volle teil

waarna ze voorzichtig te water worden gelaten.
Terwijl Mike de laatste vissen uitzet.
Showt Ton ons de nieuwe, tweede toegangspoort tot de Rommeswiel die Ton eigenhandig heeft gemaakt.