In Memoriam Ries van den Broek

Vrijdag, 27 mei 2016

Gisteren ontvingen wij het droevige bericht dat ons erelid Ries van den Broek op 79 jarige leeftijd is overleden. Hoewel Ries al langere tijd ziek was, kwam zijn overlijden toch nog onverwacht voor de familie. In tegenstelling tot vele andere wedstrijden op het voetvalveld en langs de waterkant, heeft Ries deze strijd niet kunnen winnen. Het bestuur en leden van de HSV De Kleine Voorn wenst zijn vrouw Jaan, de kinderen Ron en Eddy en schoondochter Marloes heel veel kracht en sterkte tijdens de komende periode.

Ries is bijna 35 jaar lid geweest van De Kleine Voorn. Vrijwel al die jaren zat Ries in het bestuur en was betrokken bij vele verenigingsactiviteiten. Al snel werd Ries gekozen in het bestuur van onze vereniging met als belangrijkste taak die van wedstrijdleider. In die functie genoot hij grote bekendheid en waardering binnen de vereniging maar ook ver daarbuiten. Ries bouwde bruggen tussen De Kleine Voorn en de zusterverenigingen uit de omgeving. Mede daardoor konden onze vakantiewedstrijden en het Nationaal Concours rekenen op grote deelname. Ries nam actief deel aan vele wedstrijden in West-Brabant en vergat nooit om aldaar de wedstrijden van zijn eigen vereniging te promoten. Beroemd waren de prijzentafels die Ries samenstelde voor de wedstrijden. Steeds weer lukte het hem om voor relatief weinig inschrijfgeld prachtige prijzen beschikbaar te hebben voor onze wedstrijden.

Naast de de functie van wedstrijdleider was Ries bij vele andere activiteiten van de vereniging betrokken. Een Nationale Schoonmaakdag zonder Ries was ondenkbaar, maar wat belangrijker was hij stimuleerde vele vissers om acte de prĂ©sence te geven. Ook zorgde hij ervoor dat het vuil in de vuilnisbakken rondom onze belangrijkste viswateren wekelijks werd opgeruimd. Hij had een aantal vrijwilligers die hem daarbij hielpen maar tenminste eenmaal per week en dat is nog niet eens zo lang geleden, deed Ries zelf zijn ronde. Menigmaal heb ik met het zweet op het voorhoofd van de Zandwiel af zien komen met enkele vuilniszakken in zijn handen.

Voor alle hierboven genoemde werkzaamheden (ongetwijfeld ben ik er nog een aantal vergeten) ontving Ries tijdens het 80-jarig bestaan van onze vereniging de gouden erespeld van HSV De Kleine Voorn. Tijdens onze Algemene ledenvergadering van 1 februari 2013 werd daar het erelidmaatschap aan toegevoegd. De jarenlange inzet van Ries voor de hengelsport is ook bij de federatie Sportvisserij Zuidwest Nederland niet onopgemerkt gebleven. Als blijk van waardering voor zijn vele werk en inzet voor de hengelsport ontving Ries de zilveren erespeld van de federatie.

Ries is opgebaard op zijn kamer in het Anbarg Zorg & Wonen, Nassaulaan 1, afdeling 1, kamer 17 te Etten-Leur. Hier kunt u zaterdag 28 mei van 19:00 tot 20:00 uur afscheid nemen van Ries.

De crematie, waarvoor u van harte wordt uitgenodigd, wordt gehouden op maandag 30 mei om 9:45 uur in aula 1 van het crematorium in Breda, Tuinzigtlaan 11.

Samenkomst in de ontvangstkamer van aula 1, waar voorafgaand aan de dienst gelegenheid is tot schriftelijk condoleren. Na de crematieplechtigheid is er een samenzijn in de condoleanceruimte.