34 nieuwe visstoepen langs de Leurse haven

Woensdag, 10 oktober 2018

Afgelopen weken is een langgekoesterde wens van onze vereniging gerealiseerd, het creëren van extra visstoepen langs de Leurse haven.

Aan het Jaagpad, tussen de Slickbrug en de Coen de Koningbrug, is de afgelopen weken hard gewerkt door een aantal vrijwilligers van onze vereniging. Nadat het bestuur de voorbereidende administratieve verplichtingen had afgerond en een professioneel grondwerkbedrijf eerst de dragende palen in de grond had gedrild, zijn daar door zelfwerkzaamheid van een aantal van onze leden de dwarsliggers op aangebracht. Hierna zijn daarop roosters van 1.50 bij 1 meter vastgemaakt met als resultaat 34 prachtige visstoepen, geschikt voor het vrij vissen en wedstrijden.
De aanleg van de visstoepen wordt bekostigd met het geld dat onze vereniging daarvoor de laatste 10 jaar heeft gespaard. Ook wordt subsidie aangevraagd bij Sportvisserij Nederland in het kader van de verbetering van de vismogelijkheden in Etten-Leur. Op die manier wordt de aanleg gedeeltelijk betaald vanuit de Landelijke afdracht die onze leden elk jaar betalen. Zoals het er nu naar uit ziet, blijven we met de kosten binnen de gemaakte begroting die deze zomer is opgesteld.
Wij danken alle leden die zich de afgelopen weken hebben ingezet om de visstoepen, tijdig, voor de gestelde deadline te realiseren. Cees Maas was vanaf de eerste tot de laatste minuut aanwezig, sprong bij waar nodig was, zorgde voor materialen en niet minder belangrijk voor de inwendige versterkingen. Cees van Gastel bracht zijn technische kennis in. Johan Horstmans, Hennie Oomen, Ad Voermans en Gerrit Lambregts verrichten de uitvoerende werkzaamheden. Bart Klep ontwierp en vervaardigde de plaatsnummers. En latst but not least de bestuursleden, Jan van Gool, Michael van Ginneke en Werner Donkers, die zorgen voor de voorbereidende werkzaamheden zoals afspraken met waterschap, gemeente en contracten met de aannemer, bovendien hebben bestuursleden  geholpen met de uitvoerende werkzaamheden. Alle genoemde hebben een deel hun beschikbare vrije tijd in dit project gestoken.
Hieronder ziet u nog enkele foto’s die de afgelopen weken door diverse leden zijn gemaakt.
Onder de knop “Foto’s” bovenaan deze site ziet u een fotoboek met nog meer plaatjes.

Deze palen zitten nu in de grond.

Met de tekening in de hand en de laser ingesteld, wordt hoogte en afstand van de steigers bepaald.
De palen worden nauwkeurig in de grond gedrild.
Ook De dwarsliggers worden met de nodige precisie bevestigd.

Waarna de roosters op de juiste plaats kunnen worden gelegd.

Cees boort de bevestigingsklemmen voor en
Jan schroeft ze samen met Johan vast.

Alles onder het toeziend oog van de uitvoerder, Cees.

Als laatste worden de plaatsnummers bevestigd welke zijn ontworpen en gemaakt door Bart.

Dit is het resultaat.
Zo ziet het eindresultaat er uit vanaf de andere zijde.
Als de verdiende koffie met wordstenbrood daar is meldt ook Gerrit zich.

Wim Termohlen is de eerste visser die gebruik maakt van de nieuwe steigers.