Veel waardering voor onze bijdrage aan de Landelijke Opschoondag

Maandag, 25 maart 2019

Zaterdag 23 maart heeft HSV De Kleine Voorn zoals al 25 jaar gebruikelijk, een bijdrage geleverd aan de Landelijke Opschoondag. Elf vrijwilligers van onze vereniging hebben, samen met twee BOA’s van Sportvisserij Zuidwest Nederland die zich spontaan aansloten bij onze deelnemers, de bermen van de Zwartenbergse Polder en de groenstroken langst de Leurse haven ontdaan van zwerfvuil en andere onrechtmatigheden. Ook is alle rommel verwijderd in de omgeving van de visstoepen van onze zustervereniging De Baroniesche Hengelaars aan de Mark nabij gemaal Halle.

De landelijke Opschoondag is een initiatief van de Stichting “NederlandSchoon” die er naar streeft Nederland schoner te maken door zwerfafval te bestrijden en te voorkomen. Dat doen ze samen met gemeenten, bedrijven, overheden en maatschappelijke organisaties.
Stichting NederlandSchoon wil alle Nederlanders bewust maken van hun verantwoordelijkheid voor hun afval. Rondslingerende plastic zakjes, peuken, patatbakjes en blikjes zijn een bron van ergernis van vele Nederlanders. Landgenoten weten o.a. door hun campagne dat zwerfafval schadelijk is voor het milieu. Ze proberen hen nu ook bewust te maken van het feit dat een omgeving zonder zwerfafval allerlei positieve effecten heeft. Daarmee proberen zij het gedrag van consumenten te veranderen.
NederlandSchoon streeft ook naar minder zwerfafval door slimmere gedragsbeïnvloeding, slimmer beheer en voorzieningen, door kennisdeling en samenwerking met verschillende (non)commercïele partijen.

Hoe mooi zou het zijn als we aan het eind van een dag van werken in de polder konden zeggen “geen of weinig afval gevonden” om vervolgens voldaan huiswaarts te keren. Helaas is de praktijk anders. Na enkele uren van hard werken, bukken, in en over sloten springen en soms zware voorwerpen torsen was het resultaat weer een overvolle aanhangwagen. Naast de honderden blikjes en flessen die in de bermen lagen werden o.a een oude fiets, oud ijzer, een berg cementafval, een kreeftenfuik, Knipafval van sierbestrating, en veel hout aangetroffen. Zoals vrijwel ieder jaar ontbrak ook de afgedankte voedingsgrond van hennepkwekerijen niet. Dit jaar werd dit afval op twee verschillende plaatsen getraceerd.

Tijdens de koffiepauze waar onze vereniging traditiegetrouw de deelnemers trakteert op koffie en worstenbrood was er dit jaar extra waardering voor de jarenlange inzet voor landschap en milieu door HSV De Kleine Voorn. De Landelijke Waterschapspartij “Water Natuurlijk”, een partij die zich inzet voor de natuur, het landschap en de recreatie, stuurden twee vertegenwoordigers die een taart aanboden om de vrijwilligers een hart onder de riem te steken.
Ook de Gemeente Etten-Leur liet zich niet onbetuigd, zij brachten een schaal met worstenbrood en cake en daarbij ook nog enkele kannen met koffie.
Al deze traktaties bij elkaar zorgden er voor dat de deelnemers na een welverdiende pauze, met een volle maag en volop energie, hun werkzaamheden konden vervolgen.

Na een intensieve werkdag werd de overvolle aanhangwagen naar de millieustraat van de Gemeente Etten-Leur gebracht alwaar het afval in de daarvoor bestemde containers werd gelost.
Namens HSV De Kleine Voorn veel dank aan: “Water Natuurlijk” en de gemeente Etten-Leur voor hun traktaties en vanzelfsprekend de vrijwilligers voor hun tomeloze inzet.

Hierna ziet u nog enkele foto's van de succesvolle dag.

De deelnemers.

Het resultaat van amper twee kilometer bermen opruimen.

Dit was op één plaats in een sloot gestort.

Enkele vrijwilligers in actie

.

En dan is er koffie.
En tijd om ervaringen uit te wisselen.

Vla van Water Natuurlijk

Worstenbrood van de Gemeente Etten-Leur en HSV De Kleine Voorn