Visserijkundig onderzoek vijver Hoge Neerstraat.

Vrijdag, 28 februari 2020

Op woensdag 26 februari 2020 is er door Sportvisserij Nederland een visserijkundig onderzoek op de vijver in de Hoge Neerstraat uitgevoerd. Aanleiding daarvoor was de zeer droge zomer van 2018 waardoor het grondwaterpeil in onze regio flink gezakt was, wat tot gevolg had dat het water uit de vijver in de grond verdween.

In het najaar en begin van de winter van 2018/2019 heeft het water in de vijver van de Hoge Neerstraat heel erg laag gestaan. Er stond eind november nog maar zo’n 40 cm water in de vijver. Daardoor konden de reigers, aalscholvers en meeuwen hun buiken flink vol eten. De lage waterstand heeft naar verwachting flinke schade aan de visstand aangericht en dan met name onder de kleine vissen. We willen daarom indien nodig vis gaan uitzetten in de vijver. Echter moeten we dat van het waterschap eerst onderbouwen. Daarom hebben we in het voorjaar van 2019 Sportvisserij Nederland gevraagd om een visserijkundig onderzoek op de vijver te komen uitvoeren. Begin juli van het afgelopen jaar is Sportvisserij Nederland bij de vijver geweest om daar een milieu inventarisatie te doen, als voorbereiding op het echte visserijkundig onderzoek. Gedurende het najaar van 2019 is er een groep Oost-Europeanen regelmatig op de vijver aan het vissen geweest, die veel vis van de vijver hebben meegenomen. Ook dat heeft schade aan de visstand toegebracht.

Het visserijkundig onderzoek vond op woensdag 26 februari plaats. Tijdens dit onderzoek hebben de medewerkers van Sportvisserij Nederland met hulp van een aantal vrijwilligers drie zegentrekken op de vijver uitgevoerd en zijn alle oevers door middel van elektrovisserij afgevist. Zoals verwacht werd er tijdens het onderzoek heel weinig kleine vis gevangen. In totaal zijn er tien verschillende vissoorten geteld en dat zijn: karper (waaronder twee koi’s), giebel, baars, blankvoorn, ruisvoorn, vetje, blauwband, riviergrondel, roofblei en zonnebaars. Hierbij mogen we wel vermelden dat de drie hele grote baarzen en de roofblei toch uitzonderlijk zijn voor de vijver. We ontvangen over een aantal maanden het rapport van Sportvisserij Nederland waarin de resultaten van het onderzoek beschreven zullen staan. Maar we kunnen nu al wel concluderen dat er op de vijver een mooi bestand aan karper aanwezig is en dat er veel te weinig kleine vis zwemt om de visstand op een natuurlijke wijze te herstellen. We gaan met behulp van het rapport van Sportvisserij Nederland een plan opstellen om meer schuilmogelijkheden voor vissen in de vijver te creëren en om witvis te gaan uitzetten. Wat betreft de schuilmogelijkheden denken we aan het aanbrengen van zogenaamde vissenbossen rondom het eiland en op plaatsen waar niet veel gevist wordt.

Hieronder staan enkele foto's van het onderzoek, In het album foto's op deze website staan er nog veel meer. Om het album te openen klikt u op het album "foto's" op de homepage van deze website.